Need For Sepped Shift 2: Unleashed
Shift’le birlikte ‘arcade’ türünden ilk defa uzaklaşmıştı NFS serisi, yeni nesil Hot Pursuit ile damardan vermişti yine fantastik sürüş sistemini, simülasyondan oldukça uzak. Ve bu oyunda görmüştük Shift 2’nin tanıtımını, güzel bir video ile. Virajları son sürat dönmekten vazgeçmeniz için; Shift 2: Unleashed
Carbon, Pro Street ve Undercover’dan sonra ilk Shift ile girdiği çukurdan biraz olsun çıkabilmişti NFS. Ancak klasik NFS oynanışından uzak, daha gerçekçi bir sürüş keyfi sunan yapımı ‘arcade’ severler beğenmemişti. EA onları memnun edecek Hot Pursuit’i piyasaya sürdü, efsane markanın adını da kullanmaları pazarlama açısından işlerine geldi tabi. Sıra yine ‘simülasyon’culara geldi elbette, gerçi Shift’in tam simülasyon olup olmadığı tartışılır ancak ‘arcade’ olmadığı kesin. 100 kadar araçla birbirinden farklı pistlerde gece-gündüz fark etmeden yarışma imkanı sunan Shift 2: Unleashed, bakalım görece çıkışta olan NFS için neler getirecek…
Shift 2’de Ferrari’ye ait hiçbir model göremiyoruz yine, bir yarış oyununda oyuncuların en çok görmek istediği markalardan biri Ferrari. Fenomenin eksikliğini hissetmiyoruz ama, Lamborghini’sinden Aston Martin’ine, Chevrolet’sinden Dodge’una kadar birçok araç var kullanıma sunulan. Hemen onların listesini vereyim şöyle;
Acura NSX
Alfa Romeo 8C Competizione
Aston Martin DB9 Coupe-Aston Martin V8 Vantage N400-Aston Martin Racing DBR9 GT1-Aston Martin Racing DBRS9 GT3
Audi R8 Coupe 4.2 FSI Quattro-Audi R8 LMS-Audi RS 4-Audi S3-Audi S4-Audi TT Coupe 3.2 Quattro
Bentley Continental Supersports Coupe
BMW 135i Coupe-BMW Alpina B6 GT3-BMW M1 Procar-BMW M3 E30 Sport Evolution-BMW M3 E36-BMW M3 E46-BMW M3 E92-BMW M6 Coupe-BMW Z4 Coupe-BMW Z4 sDrive35is
Bugatti Veyron 16.4
Caterham Superlight R500
Chevrolet Camaro SS-Chevrolet Cobalt SS-Chevrolet Corvette C6.R
GT1-Chevrolet Corvette Stingray-Chevrolet Corvette Z06R GT3
Dodge Challenger Concept-Dodge Viper SRT10-Dodge Challenger R/T-Dodge Charger R/T
Ford Escort RS Cosworth-Ford Focus RS-Ford Focus ST-Ford GT-Ford Shelby GT500-Matech Ford GT GT1-Matech Ford GT GT3
Gumpert Apollo
Honda Civic Si-Honda S2000 CR
Infiniti G35 (V35)
Jaguar XKR
Koenigsegg CCX
Lamborghini Gallardo LP560 GT3-Lamborghini Gallardo LP560-4-
Lamborghini Murcielago R-SV GT1-Lamorghini Reventon
Lancia Delta HF Integrale Evoluzione
Lexus IS F-Lexus LFA
Lotus Elise 111R
Maserati GranTurismo S-Maserati MC12 GT1
Mazda MX-5-Mazda RX-7 (FC3S)-Mazda RX-7 (FD3S)-Mazda RX-8
McLaren F1
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution 2-Mercedes-Benz SL 65 AMG-Mercedes-Benz SLS AMG-Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition-Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss
Mitsubishi Lancer EVOLUTION IX MR-Edition-Mitsubishi Lancer EVOLUTION X
Nissan 200SX (S14)-Nissan 240SX (S13)-Nissan 350Z (Z33)-Nissan 370Z (Z34)-Nissan GT-R (R35)-Nissan GT-R (R35) Need For Speed Edition-Nissan GT-R SpecV (R35)-Nissan Skyline GT-R (R32)-Nissan Skyline GT-R (R34)
Pagani Huayra-Pagani Zonda F-Pagani Zonda R
Porsche 911 GT2-Porsche 911 GT3 Cup R-Porsche 911 GT3 RS-Porsche 911
GT3 RSR-Porsche 918 Spyder Concept Study-Porsche Carrera GT-Porsche Cayman S
Radical SR3 RS
Renault SPORT MEGANE R.S.
Scion tC
SEAT Leon CUPRA
Shelby Cobra 427-Shelby GT500
Subaru Impreza WRX STI
Toyota Corolla GTS (AE86)-Toyota Supra
Volkswagen Golf GTI-Volkswagen Golf Mk1 GTI-Volkswagen Scirocco
Listedeki araçlar A’dan D’ye 4 sınıfa ayrılmış durumdalar. İlk olarak bir deneme yarışına çıkıyoruz ve kazandığımız parayla kendimize mütevazisinden bir D sınıfı araç alıyoruz, tabi Bugatti’lerin, Bentley’lerin olduğu listede mütevazi araçlar bunlar, yoksa Audi S3 veya SEAT Leon gayet kaliteli araçlar.
Kariyere henüz başlarken önünüzde uzun bir yol olduğunu göreceksiniz. 16 adet bölüm bulunuyor ve bu bölümler kendi içlerinde de birbirinden farklı yarışlara sahip. Tam hesaplamadım ama belki 100’e yakın yarış sizi bekliyor. İlk bölümden itibaren kazandığınız tecrübe puanlarıyla seviye atlıyor ve bir sonraki bölümün açılmasını sağlıyorsunuz. Tecrübe puanlarına daha sonra değineceğim.
Parası olan kazanır
Şu meşhur para olayı, Shift 2’de bile karşımıza çıkıyor. Paranız varsa rahat edersiniz yarış dünyasında, yoksa hızlı-güçlü ve doğal olarak pahalı araçların tozunu temizlersiniz yolda. Babadan kalma bir miras olmadığı için gayet züğürt bir şekilde atılıyorsunuz yarış kariyerine. Cebinizde 30 bin dolar varken, size sadece 100 bin dolarlık araçları izlemek kalıyor, milyon dolarlık makineleri saymıyorum bile. Tabi ki bu durumu lehinize çevirmek sizin elinizde, yarışlarda ne kadar iyi derece elde ederseniz o kadar yüksek ödül kazanıyorsunuz. Kariyerinizin başından itibaren çok önemli bu, çünkü D kategorisinde geçirdiğiniz kötü dönem, C sınıfına geldiğiniz zaman daha iyileri varken daha kötü bir araç almanıza neden olabilir, en azından orta halli bir Mitsubishi Lancer almaya gücünüz olsun.
Milyon dolarlık araçları nasıl alacağım diye düşünmenize gerek yok, çünkü oyunda ilerledikçe yarışlar zorlaştığı gibi ödüller de yükseliyor. İyi dereceler çok daha iyi paralar kazandırıyor. Ayrıca bazı yarışlardan sonra ödül olarak kaliteli otomobiller verilebiliyor. Bunları ister satar cebinizi şenlendirirsiniz, isterseniz yarışlarda kullanabilirsiniz.
Paranızı sadece yeni araçlara yatırmayabilirsiniz, ‘upgrade’ sistemiyle elinizdekileri modifiye edebilir, güçlendirebilirsiniz. Gayet geniş bir geliştirme imkanı sunmuş yapımcılar. ‘Upgrade’te motor, süspansiyon, frenleme sistemi gibi bölümler bulunuyor ve aracın istediğiniz kısmıyla ilgili geliştirme yapabiliyorsunuz. Bu geliştirmeler sayesinde aracın hızlanması, azami hızı ve yol tutuşu, eskiye göre daha iyi oluyor. ‘Tune’ sistemi ise daha detaylı ve geliştirmeye yönelik değil, daha çok araç sürüşü ile ilgili ince ayarların yapıldığı bölüm burası. Frenler ve lastikler ile ilgili çok ince ayarları ‘Tune’dan yapabiliyorsunuz.
Ve tabi ki aracın görünüşüne önem verenler için ‘Visuals’ bulunuyor. Underground serisindeki kadar detaylı olmasa da oldukça geniş bir yelpaze sunuyor modifiyeyle ilgili Shift 2. Arabanızı istediğiniz renge boyatabiliyor, ‘vinyl’lerle süsleyebiliyor ve jantlarınızı değiştirebiliyorsunuz. Aracınızın arkasına ‘baba mirası değil, alın teri’ yazdırma gibi bir seçeneğiniz olmasa da, ki olsa da yapmayın böyle şeyler hele ‘O şimdi asker’i hiç kullanmayın, tatmin ediyor yeterince yapım bu konuda oyuncuları.
Yukarıda söz etmiştim, seviye atlamanız için ‘xp’ yani tecrübe puanı kazanmanız gerekiyor. Her yarış öncesinde ‘şu süreden önce bir tur bitir, bir turu kaza yapmadan bitir, bir tur boyunca liderliği sürdür’ gibi hedefler veriliyor. İstenilenleri gerçekleştirdiğiniz zaman ‘xp’ kazanıyorsunuz. Ayrıca yarış içinde sürüş çizgilerinin üstünden ilerledikçe, rakibinizi doğru takip ettikçe ve temiz sollamalar gerçekleştirdikçe ekstradan puan kazanabiliyorsunuz. Ayrıca belirlenen virajları doğru dönebildiğiniz zaman da hanenize puan ekleniyor.
Yaklaşma toz olursun, geçme pişman olursun
Shift 2’nin en çok merak edilen yönü muhtemelen oynanabilirliğidir. Shift’i simülasyon olarak değerlendirmek bana göre yanlış. ‘Arcade’ olmadığı kesin ancak sürüş sistemine heyecan katan bir yapısı olduğundan Shift, simülasyona yakın arada kalan bir yapım. Shift 2’de de bu sistem devam ediyor. En başta yaptığınız deneme sürüşü sayesinde, oyunu kendinize göre ayarlayabiliyorsunuz. Sürüş yardımcılarının ister bir kısmını açabilir, ister hepsini birden açık bırakabilirsiniz. Fren yardımı, yol tutuş yardımı gibi sürüş yardımcıları bulunuyor. Ayrıca yapay zekanın zorluğunu da buradan ayarlayabiliyorsunuz.
Shift 2’nin sunduğu gerçekçi sürüş keyfini baltalayan en büyük eksiklik kesinlikle, araçların yaptığınız hamlelere verdiği tahmin edilemez tepkiler. Özellikle benzer virajlarda verilen farklı tepkiler, aracınızın ne zaman ne yapacağını kestirememenize neden oluyor, hızlı araçlarda ise doğal olarak çok daha zor kontrol sağlıyorsunuz arabanız üstünde. Tüm bunlara rağmen sürüş yardımcılarının kapalı olması, daha keyifli bir sürüş hissi veriyor elbette.
Shift 2: Unleashed grafik konusunda da ilerleme kaydetmiş. Slightly Mad Studios tarafından geliştirilen yapımda, araç modellemelerinin ne kadar başarılı olduğunu oynanış videolarında da göreceksiniz. Ayrıca kokpit kamerasının sunduğu müthiş yarış keyfini zaten Shift’ten biliyoruz. Işıklandırma konusunda gerçekçi görseller bulunuyor ki, yeri gelecek güneş ışığı gözünü alıp yoldan çıkmanıza neden olacak. Yolun kenarlarında bulunan tozun toprağın yol üstüne gelmesi, yolların ve araçların kirlenmesi de hoş olmuş. Motor sesleri Gran Turismo 5’teki kadar etkileyici olmasa da, herhangi bir sıkıntı yok. Müzikler de yarışların tansiyonunu artırmaya yeterli oluyor.
Ancak şu yapay zeka da hala beklenilen kıvama gelememiş Shift 2. Hiçbir yarışçı kaza yapmıyor, birbirlerine çarpmıyor ve yoldan iki-üç saniyeliğine dahi çıkmıyorlar, siz müdahale etmediğiniz sürece. En azından bir iki ufak hata, viraja hızlı girme ve birbirleri arasında çekişmeye girseler çok daha gerçekçi olurdu yarışlar.
Sonuç
Yapımın ‘online’ bölümü de en az tek kişilik kısmı kadar başarılı. İlk defa geçtiğimiz yıl Hot Pursuit ile karşımıza çıkan AutoLog sistemi, Shift 2’de de yerini almış. Bu sistem sayesinde arkadaşlar edinebiliyor ve arkadaşlarınızın rekorlarını görebiliyorsunuz. Ayrıca yine kendi arkadaşlarınız arasında genel klasmandan ayrı olarak bir liderlik tablosu oluşturabiliyorsunuz. Tek başınıza kariyer modunuzu oynarken dahi, bulunduğunuz pistte rekor hangi arkadaşınıza ait görebiliyorsunuz. Online modun en iyi özelliklerinden biri de, orada kazandığınız paraların ve ‘xp’leri kariyer moduna da yansıması.
Bunun yanında Shift’te olmayan gece yarışları, bambaşka bir yarış deneyimi sunuyor. Sadece farlarınızın size sunduğu imkanlar dahilinde görebiliyorsunuz önünüzü. Ve bir diğer yenilik de ‘Helmet Cam’. Normal kokpit kamerasından farklı olarak, sürücümüzün direkt gözlerinden görüyoruz, yani kaskın çerçevelerini içten görebiliyoruz. Tabi fark sadece görünümden oluşmuyor, etrafınızda kaza olursa sürücünüz dönüp oraya bakabiliyor, virajlarda aracınız ne yöne tepki verecek ona göre kafasını çeviriyor ve yakında rakip araçları süzebiliyor. Yarış oyunlarında FPS bakış açısı gibi olmuş ‘Helmet Cam’ ve Shift 2’ye keyif katmış kesinlikle.
Bazen araçların verdiği akıl almaz tepkiler, hasar modellemesindeki yetersizlik (kötü değil ama daha iyi olabilirdi) ve yapay zekalı sürücülerin kendi aralarında çekişmeye girmemesi veya hata yapmamaları Shift 2: Unleashed’ın gözüme çarpan eksileri. Bunların dışında gayet başarılı bir yapım görünümü veriyor ve NFS’ye yakışır bir oyun olmuş. Bana göre, tekrar ediyorum bana göre, yani benim kişisel görüşüm; Shift 2: Unleashed alıp oynanılası, yarıştan yarışa atlanılası bir yapım olmuş. Sunum, ilk oyundaki kadar etkili ve süslü olsaydı daha da iyi olurdu tabi.
Ha unutmadan, Amerikan otolarını tercih etmenizi öneririm; Dodge Viper olsun, Chevrolet Corvette olsun…
İşletim sistemi: Windows XP (SP3) / Vista (SP2)/ Windows 7
İşlemci: Intel Core™2 Duo 2.0 GHz / AMD X2 64 2.4GHz
RAM: 2.0 GB
HDD: 7 GB
DVD Sürücü 8 SPEED
Ekran Kartı: 512 MB - NVIDIA GeForce GTS 150 / ATI Radeon HD 3870 - Shader Model 3.0 ve üstü
Ses Kartı: DirectX 9.0c
Online Multiplayer 512 Kbps hızında ve üstünde internet; 2-12 oyuncu